AK Parti Milletvekili Hatay Hüseyin Yayman başkanlığındaki komite toplantısında Netflix Türkiye Kamu Politikaları Direktörü Pelin Mavili ve Netflix Türkiye Kıdemli İletişim Müdürü Özgür Artanç Savaş sunum yaparak milletvekillerinin sorularını yanıtladı.
Komisyon Başkanı Yayman, toplantının açılışında dijitalleşmenin hayatın her alanını kapsayan bir noktaya ulaştığını söyledi.
Sanal bahis ve kumar siteleri hakkında yüzlerce şikayet geliyor.
Yayman, komisyon olarak dijital telif hakları konusunda çalışmalarında sona ulaştıklarını belirterek, şöyle konuştu: “Emek hırsızlığının önüne geçmek, gerçek gazetecileri korumak ve bazı içerikleri alarak başkasının eserine dayanarak gazetecilik yapanları ayırt etmek istiyoruz.”
Türkiye’nin her yerinden bahis ve sanal oyun siteleri ile ilgili her gün milletvekillerine yüzlerce şikayet çağrısı geldiğini belirten Yayman, “Bu konu artık gerçek anlamda bir milli güvenlik meselesi haline geldi. Aileler yok oluyor, parçalanıyor ve kamu düzeni bozuluyor.”
Yayman, intihara kadar varan bazı olayların yaşandığını belirterek, bunların münferit olaylar olmadığını, toplumu kanser hücresi gibi ele geçiren olumsuz gelişmeler olduğunu vurguladı.
Kumar, bahis ve kolay para kazanma yollarının insanlara çok cazip geldiğini vurgulayan Yayman, çok çalışmadan kolay para kazanma zihniyetinin toplumda hastalık gibi yayıldığını değerlendirdi.
Yayman, ailelerin, devletin ve Meclis’in bu konuda öncülük yapmasını istedi.
“Bu konuyla ilgili durum yazılımını güncellememiz gerekiyor”
Gelişen teknoloji ve teknik imkanlarla bahis ve kumarın her geçen gün büyüdüğünü, hızla gelişen bu pazarın ekonomik boyutunun da “korkutucu” hale geldiğini belirten Yayman, şöyle konuştu:
“İddaa ve kumarla mücadele için etkin ulusal hukuk mekanizmalarının kurulması, bunların sağlıklı işleyişinin sağlanması, denetim mekanizmalarının tam işleyişinin sağlanması ve ilgili kamu kurumlarıyla iş birliği yapılması gerekiyor. Analojik dönemin mevzuatı, geçmiş dönemin uygulama ve düzenlemeleri.” “Bugün kumar ve sanal bahis alanında geç kaldık. Bir anlamda kendimizi yeniden yapılandırmamız, bahsettiğimiz hukuki, idari ve siyasi içerikleri güncellememiz gerekiyor.”
Kumarın, bahisin ve kumarın küresel bir sorun olarak ele alınması gerektiğini belirten ve bazı ülkelerdeki hukuki çalışmalardan örnekler veren Yayman, şöyle konuştu: “Bu konuları TBMM’de ele almamız ve bu konudaki çalışmalara bir bütün olarak bakmamız gerekiyor. Siyasetin üstünde bir konu, çocuklarımızın ve ailelerimizin korunması bizim elimizde.” Her zaman söylediğim gibi çocukların, ailelerin ve kadınların korunması, ötekileştirmenin, siber faşizmin, dijital zorbalığın, ergen mobbinginin, dijital bağımlılığın ve nefret suçlarının önlenmesi vazgeçilmez konularımızdır. “Alınması gerekiyor” dedi.
Yayman, Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanı Mahinur Özdemir Göktaş’ın 30 Ocak’ta komisyona gelerek çocukları dijital bağımlılıktan koruma çalışmaları, oyun sitelerine ilişkin kurallar ve sosyal medyaya erişim yaşı hakkında bilgi vereceğini söyledi.
Netflix sunumu
Konuşmanın ardından sunumu açan Netflix Kamu Politikaları Direktörü Türkiye Pelin Mavili, Netflix’in yaratıcı endüstri ekosistemi içerisinde yer aldığını ve bir platform değil, yayın hizmetleri sunan bir şirket olduğunu söyledi.
Bulunduğu sektör itibarıyla istihdam potansiyelinin yüksek olduğunu anlatan Mavili, reel sektörün geri kalan paydaşlarından daha hızlı büyüyen yaratıcı ekosistemde 2030 yılında istihdamın yüzde 3’ünün bu ekosistem tarafından sağlanmasının beklendiğini söyledi. dünya. ekonomi.
Kendilerinin hiçbir şey ithal etmeden ihracat yapma imkanı sunan bir sektör olduğunu vurgulayan Mavili, “İthalata bağımlı olmayan ancak hizmet ihracatı konusunda büyük kapasiteye sahip bir sektörden bahsediyoruz.”
Türkiye’de RTÜK lisansı altında faaliyet gösteren global bir eğlence şirketi olarak faaliyet gösterdiklerini belirten Mavili, içeriklerin editoryal kontrole tabi olduğu bilgisini paylaştı.
Dünyada Türk dizi ve filmlerine en fazla medya ve erişim sağlayan şirket olduğunu iddia eden Mavili, şöyle konuştu: “Türk dizi ve filmlerinin Netflix’te yayınlanmaya başladığı gün, tüm orijinal içeriklerimiz aynı anda 190 ülkede izleyiciyle buluşabiliyor. “
Türkiye’nin üye numaralarını “ticari sır” olduğu için basın önünde paylaşmak istemediklerini belirten Mavili, “basının olmadığı bir dönemde” bu bilgiyi Komisyonla paylaşabileceklerini söyledi.
Mavili, “Türkçe içerikler dünyanın en iyi 10 listesinde sıklıkla yer buluyor” dedi ve ekledi:
“Bu konu çok önemli çünkü Türkçe içeriklerimiz orada ne kadar yer bulursa, Türkçe içeriklerin tekrar önerilmesi ve kamuoyunun karşısına çıkması da o kadar önemli. Ancak 2024 yılında mesela Türkçe bir içerik yayına girmişti. Yılın 52 haftasının 27’sinde dünya çapında ilk 10’a girmeyi başaran Netflix, bu sayede ilk 4 haftada izlenme oranının %80’ini yurt dışından alıyor. içeriğinden.”
Mavili, önemli miktarda orijinal ve lisanslı Türkçe içerik bulunduğunu belirterek, “Türk içeriklerin artık yurt dışında izlenen bir izleyici profili var.”
Türkiye’de İstanbul’da ofislerinin bulunduğunu belirten Mavili, şöyle konuştu: “Proje ortaklarımızla birlikte şu ana kadar 80 yapım ve dağıtım ortağımızla birlikte 13 bin kişiye istihdam sağladık. Bunların arasında ilk defa yeni bir iş ürettik, “16 yaratıcımız var” diye paylaştı.
Netflix Türkiye Kıdemli İletişim Müdürü Özgür Artanç Savaş, Türk dizilerinin izlendiği ülkeler arasında önceden bilinenlerin yanı sıra ABD, Brezilya, Avustralya ve Avrupa ülkelerinin de bulunduğunu söyledi.
Milletvekillerinin sorularını yanıtladılar
Daha sonra milletvekilleri şirket yetkililerine sorular sordular ve onları bazı verileri kamuya açık olarak paylaşmadıkları için eleştirdiler ve bunları “ticari sırlar” olarak nitelendirdiler.
Türkiye’nin, Yunanistan ile Güney Kıbrıs Rum yönetiminin ortaklığı olan ve Kıbrıs’ın işleyişini tamamen bozan “Mağusa” dizisiyle ilgili sorusuna yanıt veren Mavili, dizinin Netflix içeriği olmadığını ancak halihazırda yayınlanmış bir yapım olduğunu söyledi. söz konusu ülkede başlatılmış ve televizyonda yayınlanmıştır. Mavili şöyle devam etti:
“Yunanistan’da ofisimiz yok, Yunanistan’da çalışan arkadaşlarımız da yok. İtalya’daki ekibimiz zaman zaman Yunan pazarına yönelik alımlar yapıyor ve ülkelerinde başarılı olmuş içerikleri satın almayı tercih ediyor. Bu konu da az çok sizin de gündeminizde yer alacak noktaya geldi. Biz de hemen kontrollerimizi yaptık ve firmanın hassasiyeti üzerine istişarelerimizi başlattık, onlar da haklı olarak şikayetlerini bize ilettiler. RTÜK başkanımız zaten açıklamıştı bu içeriğin zaten ekranda yerini bulduğunu ve bize yayınlandığını, izleyicisine ulaşmak istediğim ülkeyle sınırlı olduğu sürece bilgi olarak da paylaşıyorum, duyulmamış bir şey olmayabilir, o içeriğin üçüncü sezonu da onların televizyonlarında yayınlandı, o üçüncü sezon Netflix’te yok.”
“Netflix platformu özellikle LGBT topluluğunu destekliyor mu?” Mavili soruya şu cevabı verdi:
“Şunu çok açık ve net söylemek istiyorum: Ne Türkiye’de ne de globalde Netflix’te herhangi bir içeriği satın alma, satın almama, üretmeme veya üretmeme konusunda lobilerden gelen bir baskı yok. Netflix’e tıklayıp ekranı izleyen herkes görecek. Herkesin görmesini istiyoruz. Toplumun her kesiminde her sesin, her rengin burada bulunmasını istiyoruz.” “Çok görmenizi istiyoruz. Ekranımızda farklı şeyler var ama bu baskıdan veya lobicilikten değil, herkesin kendini bulduğu bir ekran olması için.”
Mavili, bu tür içeriklerin etiketlenmesine ilişkin ise şunları söyledi: “LGBT ilişkilerini içeren içerikse zaten +18’dir, bu açık. RTÜK bu konuda çok katı. Cinsellik içeriyorsa zaten cinsellik olarak etiketleniyor. ” Ancak biz bireylerin görsellerini, tercihlerini: “Uluslararası İnsan Hakları Bildirgesi ile korunan kişilerin yaşam tarzı, cinsel eğilimleri gibi özelliklerini etiketleyemeyiz” dedi.
Yayından kaldırılan Filistin koleksiyonuyla ilgili açıklama yapan Mavili, “Bu tür içeriklerin lisans süresi satın alındığı gün belliydi. Lisans süresi dolduğu için içerikler kaldırıldı. artık içerikler üzerinde herhangi bir hakka sahip değil.”
Komisyon toplantısı kapalı kapılar ardında devam etti.